top of page

Shir Shalev is zes jaar bij Lechaim-to-life


Shir schrijft: Zes jaar zijn voorbij sinds de dag dat Daniël naar de school (mechina) kwam en ons vertelde over het werk van Lechaim-to-life. Ik voelde het tot op het bot dat er iets goeds en groots bezig was om mijn leven binnen te komen en ik kon toen niet bevroeden hoezeer dat is gebeurd. Gedurende het jaar op school toonden ze ons de Israëlische samenleving in al zijn aspecten en uitdagingen, en vertelden ons in woorden en zonder woorden, dat het nu onze beurt was om invloed uit te oefenen, te geven en te verbeteren.


Na een jaar van ons in staat te stellen om betrokken te zijn en uitdagende sociale actie kon ik het niet achter me laten als een oude herinnering en besloot het tot leven te laten komen en de visie die ik geleerd had op school te realiseren. Tijdens de laatste 5 jaren heb ik de Holocaust overlevenden zozeer van nabij leren kennen dat ze voor mij nu zijn als grootvaders en grootmoeders. Met sommigen van hen deel ik mijn meest persoonlijke zaken. Ik voel me bevoorrecht dat ik het privilege heb om deze mensen zo hecht te mogen leren kennen, hun verhalen mocht horen, hen gelukkig te maken en me met hen te verheugen en hen te helpen die hulp nodig hadden.


Ik ben trots op de jonge generatie en kostbare vrijwilligers die deel hebben aan dit verbazende en levende project dat Lechaim-to-life heet. (om de vreugde te voelen van veelbetekenende Joodse vernieuwing)

Ik ben blij om het voorrecht te hebben om het verbindingskanaal te zijn, en voor de gelegenheid om de speciale kontakten en verbindingen mogelijk te maken tussen de jonge en oude generatie.


Deze week, helaas, verloor ik een dierbare grootvader, Shalom uit Safed die hoorde bij de 5 andere grootouders die ik met mijn hele hart liefhad en die nu in de hemel is. Deze mensen gaan met me mee op elke weg die ik ga en ik voel ze dicht bij me. Bijvoorbeeld, toen ik de Israël Trail deed van Eilat naar Dan, was er zowat elke dag tenminste een vlinder die met me meevloog bijna de hele dag. Elke dag was er een andere vlinder en ik voelde het alsof het mijn overlevenden waren die deze reis met me meegingen. Zo ook op de gelukkigste dag van mijn leven tot nu toe, toen mijn vriend mij een huwelijksaanzoek deed, wilde ik zo graag mijn overleden geliefde Rositza bellen en het opwindende nieuws met haar delen.


Ik wens ons, dierbare partners, dat we samen zullen doorgaan met goed doen omdat onze kracht ligt in deze samenwerking en volharding, in geven zonder vergoeding, in de onvoorwaardelijke liefde die we geven (en ontvangen op een enorme wijze!) van onze Holocaust overlevenden.

Gelukkig Nieuw Jaar en gezondheid toegewenst!

Shir Shalev


8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

|Eindelijk weer een bericht!!!

Het is gelukt om een blog te schrijven... vanuit het zuiden des lands, Hier in het zuiden van Nederland zijn we aktief bezig met een aantal enthousiaste vrijwilligers om mensen bekend te maken met het

Post: Blog2_Post
bottom of page